-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41955)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16921)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا خداوند كافران و افراد بد را آفريد تا وارد جهنم بشوند؟
گناهكاراني كه در قيامت به عذاب الهي گرفتار مي شوند، پس از مدت زماني معين عذاب آنها پايان يافته و يا از طريق شفاعت بخشيده مي شوند. اما عده اي هستند كه هيچ زمينه اي براي بخشش و پاك شدنشان وجود ندارد؛ مانند كافران و معاندين كه اين افراد به تصريح قرآن كريم هميشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود و اين امر منافاتي با رحمت بي كران خداوند متعال ندارد؛ زيرا : اولا ، رحمت الهي قابل مقايسه با عواطف انساني نيست. انسان گاه بر اثر عواطف خود حكمي برخلاف حكمت و مصلحت صادر مي كند، در حالي كه رحمت خداوند عين حكمتش است و اگر عدل و حكمت اقتضاي خلود در جهنم را داشته باشد، رحمتش برخلاف آن حكم نمي كند. ثانياً، كيفر اخروي مانند عقوبت هاي دنيايي، جنبه قراردادي و اعتباري ندارد؛ بلكه تجسم عيني عمل است و انسان - كه موجودي جاودان است - اعمالش نيز جاودانگي دارد و كساني كه نفس خود را پليد و شيطاني مي پرورند در قيامت، خود عذاب خويشند و سرمايه حيات ابدي آنان همان كنش ها و خصلت هايي است كه خود كسب كرده اند. در نامه شما چند نكته قابل بررسي است. 1 - رواياتي كه مي گويد: سعادت و شقاوت انسان در رحم مادر تعيين مي شود. 2 - عواملي كه در نطفه و شكل گيري شخصيت مؤثر است. 3 - اختيار انسان. 4 - عدل الهي در رابطه با مطالب فوق. در مورد اول و دوم، صرف نظر از بررسي سندي درباره اين نوع روايات، مسلماً مفاد اين روايات، بيانگر فراهم شدن زمينه و اقتضا در رحم است؛ نه اينكه شخصيت و عمل هر كس به طور كامل در رحم، شكل بگيرد و ديگر نتواند از آن عدول نمايد. بلي مسلماً شرايط پدر و مادر حتي قبل از زمان انعقاد نطفه و در زمان انعقاد و در مراحل ديگر، كاملاً بر طفل تأثير مي گذارد؛ يعني، همان مقدار كه مثلاً اعتياد مادر بر رحم مؤثر است، افكار و اعمال او نيز داراي نقش است، بلكه بايد گفت: فرزند، بخشي از عمل پدر و مادر است و پدر و مادر قسمتي از سرنوشت فرزندند. ولي نبايد تصور كرد كه اين عوامل و زمينه ها، علت تامه براي شخصيت و عملكرد فرزند است، بلكه زمينه و شرايط است كه براي او فراهم مي باشد و فرزند با اختيار خود قادر بر برخورد مثبت و يا منفي با اقتضائات داخلي خويش است؛ يعني، ممكن است پيغمبر زاده اي با اختيار خويش سرنوشتي سياه براي خويش رقم بزند و يزيد زاده اي (معاوية بن يزيد) با اختيار خود، راه سعادت را در پيش گيرد (بند سوم). اما در مورد عدل الهي (بند چهارم) ممكن است سؤال شود كه چگونه عدالت بين اين دو دسته بر قرار مي گردد. آيا فردي كه داراي زمينه هاي مناسب است با فردي كه در نقطه مقابل آن است، يكسان مي باشد؟ در اين زمينه بايد گفت: مسلماً چنين نيست. مسؤوليت هر كس به اندازه نعمت هايي است كه خداوند در اختيار او قرار مي دهد. بنابر اين فرد، داراي شرايط مناسب، مسؤوليتي سنگين تر نسبت به شخصي كه از آن شرايط برخوردار نيست، دارد. همان گونه كه فردي كه از زمينه هاي مناسب برخوردار است و در صورت تلاش و روي آوردن به خير، اجر افزون تري خواهد داشت. خداوند خطاب به زنان پيامبر مي فرمايد: «اي زنان پيامبر! شما بسان زن هاي ديگر نيستيد. اگر معصيت كنيد عذاب و گرفتاري شما مضاعف خواهد بود». چرا زنان پيامبر، در صورت تخلّف، مجازاتي مضاعف دارند. بدان جهت كه آنان در خانه وحي قرار داشته اند و نسبت به ديگران از هدايت فزون تري برخوردار بوده اند بنابر اين اگر تخلف كنند، مسؤوليتشان نيز مضاعف خواهد بود. براي آگاهي بيشتر ر . ك : عدل الهي ، شهيد مطهري.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.